nye åir logo.jpg

Midler til inkludering i idrettslag

Ålesund idrettsråd er også i 2025 med i tilskuddsordningen «Inkludering i idrettslag». Formålet med ordningen er å tilrettelegge for at barn og ungdom som står overfor økonomiske, sosiale og/eller kulturelle barrierer for deltakelse, kan delta i idrett/fysisk aktivitet i et idrettslag.

Målgruppene er barn og ungdom med minoritetsbakgrunn og/eller fra familier med vedvarende lavinntekt. Jenter med minoritetsbakgrunn er spesielt prioritert.

Ålesund idrettsråd utlyser med dette ut kr 300 000,- til formålet.

Søknadsfrist er 23. april.

Utbetaling av midler skjer i mai.

 

Hvem kan søke?

Idrettslag som er medlem av Norges idrettsforbund (NIF), gjennom idrettsrådet i Ålesund kan søke. Søknad skal komme fra hovedlaget. Søknader fra undergrupper vil bli returnert til hovedlaget.

Hva kan det søkes om støtte til?:

1. Ukentlig idrettstilbud (idrettsaktivitet som går ukentlig over lang tid. Også aktivitet tilknyttet skolefritidsordningen og liknende)

2. Kurs (opplæring i en idrettsaktivitet over en kort periode)

3. Åpen hall (valgfrie, varierte aktiviteter ukentlig/månedlig)

4. Ferieaktivitet eller arrangement (idrettsaktivitet/arrangement som går over en eller flere dager i helger eller ferier)

5. Tiltak som øker minoritetsforeldres (eller eldre søskens) engasjement og involvering

6. Andre tiltak, slik som utlånsordning til utstyr, felles utstyr eller annet.

7. Dekke målgruppens personlige utgifter som treningsavgift, medlemskontingent, utstyr, deltakelse på turnering, reise osv.

 

Ålesund idrettsråd ønsker at styret i idrettslaget gjennomfører e-kurset Inkludering i idretten. Det er også positivt at flere fra idrettslaget tar kurset.

Idrettslag som får midler, forplikter seg til å rapportere til Møre og Romsdal idrettskrets/Ålesund idrettsråd innen 15. desember – på eget skjema utarbeidet av NIF. Rapporteringsskjema sendes ut sammen med tildelingsbrevet.

Instruktør skal ha gyldig politiattest

 

Hvilke kostnader dekkes?

-Lønn til instruksjon (Anbefaler en timelønn som ikke overstiger 250 kr i timen) 

-Utstyr 

-Anleggsleie 

-Markedsføring 

-Transport

-Treningsavgift

-Deltakelse på konkurranser, reiser og turneringer

Ålesund idrettsråd oppfordrer til at kostnader for deltakelse holdes så lavt som mulig.

 

Hvilke kostnader dekkes ikke:

-Bevertning 

-Premier eller gaver 

-Tiltak/arrangementer av ren sosial karakter

Innhold i søknaden:

-Informasjon om idrettslaget

-Kontaktinformasjon på ansvarlig søker og styreleder

-Har dere gjennomført eller planlegger dere å gjennomføre e-kurset Inkludering i idretten – eventuelt hvor mange i klubben?

-Har instruktørene politiattest?

-Hvordan samarbeider dere med andre?

-Hva er planen for å lykkes med inkluderingsarbeidet?

-Hvordan markedsfører dere tiltaket

-Tiltak- NB! Vi ønsker ett skjema per tiltak hvis idrettslagene søker om midler til flere.

-Navn på tiltaket og type aktivitet og målsetning og målgruppe

-Kostnader

-Søknadssum

-Hvilken tidsperiode skal tiltaket foregå?

 

Rapport:

Idrettslag som mottar støtte fra ordningen, må besvare et rapportskjema innen 15. desember 2025.

Rapporteringsskjema sendes ut sammen med tildelingsbrevet og skal i korte trekk inneholde;

-Oversikt over type tiltak og antall personer involvert

-Beskrivelse av hvordan idrettslaget jobber for å nå ut

-Vurdering av om målgruppene nås gjennom tiltakene som gjennomføres

-Særskilt omtale av tiltak rettet mot minoritetsjenter

 

Gode eksempler på hva tidlige idrettslag har brukt midlene til:

-Innkjøp av utstyr som lånes ut gratis til alle som vil prøve aktiviteten

-Arrangere aktivitetsuke i vinterferie

-Bygge jentegarderobe

 

Eventuelle spørsmål om ordningen kan rettes til:

Ålesund idrettsråd:

  • Kristoffer Tollås, tlf. 97709293, dagligleder@alesundir.org
  • Aslak Krokfoss, tlf. 917 77 017, aslak@krokfoss.no
  • Cecilie Knoff; cecilie@aatkd.no

Møre og Romsdal idrettskrets: Ellen Cathrine Hammer, tlf. 408 77 781, ellencathrine.hammer@idrettsforbundet.no

Søk her; https://forms.office.com/e/2xRX0iuzix