Mellom Kristiansund Idrettsråd (KIR) og Kristiansund kommune (KSU) (Inngått høsten 2013, revidert mai 2022)
1. Avtalens bakgrunn og hensikt
1.1 Bakgrunn
Kristiansund Idrettsråd (KIR) og Kristiansund kommune (KSU) har felles verdier og mål for utvikling av idrett og fysisk aktivitet i kommunen. Disse har også felles mål i å skape et levende lokalsamfunn der folk finner trygghet, mening, tilhørighet og trivsel.
1.2 Hensikt
Hensikten med denne avtalen er å fastsette samarbeidsrammer og ansvarsfordeling i idrettssaker mellom KIR og KSU.
Avtalen skal:
- Styrke samspillet mellom KIR og KSU.
- Bidra til å klargjøre viktige prinsipper og gjensidige krav og forventninger.
- Sikre kontinuitet i beslutningene.
- Skape forutsigbarhet for begge parter.
- Bidra til forståelse og respekt for hverandres synspunkter og arbeidsmåter.
2 Avtalepartene
2.1 Kristiansund idrettsråd (KIR)
Idrettsrådene utgjør et ledd i Norges Idrettsforbunds (NIF`s) organisasjonsstruktur. KIR representerer alle idrettslag som er medlem i NIF, i Kristiansund kommune.
2.2 Kristiansund kommune (KSU)
Rådmannen har det formelle ansvaret for alle kommunens administrative områder, inkludert idrettsområdet. Kulturenheten er ansvarlig for idrettsområdet i kommunen. De folkevalgte prioriterer og fastsetter mål og prinsipper, og de beslutter omfang, kvalitet og fordeling. De folkevalgte fastsetter økonomiske rammebetingelser og foretar prioriteringer av arbeid med anleggsutvikling.
3. Samarbeidet
3.1 Generelle retningslinjer
- Alle saker som er av felles interesse for idretten skal formidles til kommunen gjennom KIR.
- Et enkelt idrettslag skal ikke ta opp en sak dirkete med kommunen. Dette gjelder også henvendelser som angår prioriteringer av kommunale midler til anleggsinvestering, drift og disponering av kommunale anlegg eller økonomisk støtte til idrettslag.
- Når generell informasjon sendes fra kommunen til idrettslagene, skal kopi sendes til KIR til orientering.
- Begge avtalepartene påtar seg gjensidig løpende informasjonsplikt med hensyn til hendelser og liknende som kan være av betydning for den andre partens oppgaveutførelse.
Kommunen må forutsette at KIR uttaler seg på vegne av den samlede idretten i kommunen så fremst annet er uttrykkelig sagt. Eventuelle uenigheter mellom KIR og enkelte idrettslag, eller idrettslagene imellom, er normalt kommunen uvedkommende.
3.2 Idrettsrådet
- Fungere som et rådgivende organ for idretten i kommunen.
- Er arena for samarbeid mellom lagene og de kommunale myndigheter.
- Utarbeider innstillinger til prioriteringer på vegne av idretten med hensyn til økonomiske forhold, anleggsutnyttelser, anleggsinvesteringer, tildeling av kommunale tilskudd, spillemidler, idrettsstipend og liknende (Listen er ikke uttømmende).
- Gir faktainformasjon til utarbeidelse av planutkast.
- Gir høringsuttalelser forut for politisk behandlinger når KIR mener dette er nødvendig.
- Har kontaktperson/-er som kan uttale seg i idrettssaker.
- Er representert i arbeidet med Kommunedelplan for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv i kommunen.
3.3 Administrasjonen i Kristiansund kommune
Kommunedirektøren:
- Utreder og foreslår saker til politisk behandling.
- Forvalter lover og regler.
- Rådfører seg med KIR i saker som angår idretten i Kristiansund.
- Sørger for at KIR`s innspill til politiske saker følger de øvrige sakspapirene til besluttende instans, eller at innspillene på en annen måte blir referert i den endelige skriftlige saksdokumentasjonen.
- Ved kultursjef koordinerer idrettssaker og vil i aktuelle saker henvise til riktig saksansvarlig person.
- Deltar i KIR`s styremøter med minimum en representant.
- Deltar i årsmøtet til KIR med minimum en representant.
3.4 Politisk nivå
- Rådspørre KIR ved behandling av saker av idrettspolitisk interesse dersom KIR ikke har gitt uttalelse.
- Konsultere KIR ved budsjettendringer i budsjettperioden.
- Bevilge et årlig driftstilskudd på kr 25 000 av det beløpet som er bevilget til kommunale kulturmidler idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv.
- Deltar i møte med ordfører og kultursjef minimum en gang per halvår.
Administrasjonen kaller inn til møte.
3.5 Samarbeidshjulet
Mars: | KIR møter de politiske partiene i Bystyret. |
Mai: | Innspill til KSU`s budsjettarbeid |
Møte med leder for kulturenheten | |
Møte med ordfører og administrativ ledelse | |
Juni: | KIR gir innstilling til fordeling av kommunale tilskudd |
August: | Innspill til KSU`s budsjett før politisk behandling |
Oktober: | KIR gir uttalelse til KSU`s forslag til prioriteringsliste for spillemiddelsøknader. |
November: | Forslag fra KIR på fordeling av arrangementsstøtte |
Møte med kultursjef | |
Møte med ordfører og administrativ ledelse | |
Desember: | Etter vedtak av kommunalbudsjett skal kultursjef gi KIR en redegjørelse for konsekvenser for idretten. |
Månedlig: styremøte i regi av KIR
Ved behov: KIR møter i aktuell politisk komite
4. Kommunikasjon
KIR lager forslag og rådmannen beslutter ut fra en helhetstenkning i kommunen. Partene skal ha respekt for hverandres egenart og akseptere at de kan ha ulike syn på prioriteringer og løsninger.
5. Avtalens varighet
Med mindre KIR`s årsmøte har gitt sitt styre nødvendig fullmakt, må samarbeidsavtalen være behandlet og godkjent av årsmøtet. Kommunedirektør i Kristiansund legger avtalen frem til politisk behandling i formannskapet. Den godkjente avtalen undertegnes av styrelederen i KIR og ordføreren i Kristiansund kommune. Partene foretar i fellesskap en gjennomgang og evaluering av avtalen, første gang etter ett år og deretter etter hvert kommunevalg og ved skifte av styreleder i KIR.
Kristiansund 11.05.2022
For Kristiansund kommune
Ordfører
For Kristiansund Idrettsråd
Styreleder